Dawniej Brazylijczycy marzyli o stałym pełnoetatowym zatrudnieniu w dużej korporacji, dziś większość myśli o pracy na własny rachunek. Między rokiem 2002 a 2010 liczba młodych ludzi w wieku od 18 do 24 lat, którzy zdecydowali się wystartować z własnym biznesem wzrosła o 74% – podaje Global Entrepreneurship Monitor. Wielu z nich stawia na franczyzę.

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Brazylii nie jest łatwe, dlatego tak dużo osób wybiera franczyzowy model biznesu, który jest łatwiejszy i bezpieczniejszy do realizacji. Według danych Brazylijskiego Stowarzyszenia Franczyzy w ciągu ubiegłych dziesięciu lat sektor franczyzowy rozwija się średnio od 10% do 13% rocznie i w 2011 roku wygenerował zyski w wysokości 44 miliardów dolarów. Co więcej pracę w tym sektorze znalazło ponad 830 tysięcy osób, a prognozy na kolejne lata są wielce optymistyczne, zwłaszcza, że liczba franczyzodawców przekracza w Brazylii dwa tysiące.

Maria Cristina Franco – wiceprezes Brazylijskiego Stowarzyszenia Franczyzy – uważa, że popularność tej formy biznesu wynika z dojrzałości brazylijskiego systemu i doświadczeń polityczno – ekonomicznych. Mechanizm franszyzy polega na tym, że franczyzodawca daje prawo franczyzobiorcy do prowadzenia na własny rachunek określonej działalności gospodarczej udostępniając mu swoje know-how, licencje, znaki towarowe czy metody działania w zamian za odpowiednie wynagrodzenie i możliwość kontroli działalności. Oznacza to, że osoba rozpoczynająca działalność podąża za wzorami narzuconymi przez franczyzodawcę – zarówno jeśli chodzi o określone standardy produktów czy usług, jak i o działania marketingowe czy ustalania strategii. Franczyzobiorca nie musi więc mieć swojego pomysłu, a dodatkowo może w miarę dokładnie wyliczyć wartość koniecznej inwestycji.

Zainteresowanie franczyzą w Brazylii jest ogromne i ciągle rośnie. Już teraz największe państwo Ameryki Południowej zajmuje piąte miejsce w światowym rankingu franczyzy zrzeszając 93 tysiące franczyzobiorców. Jest to bezpieczny sposób na biznesowy start, czego dowodzą brazylijskie statystyki: ryzyko porażki biznesu zakładanego w Brazylii wynosi 80%, jednak gdy jest to biznes w formie franczyzy ryzyko spada do 15%!