Kolejna historyczna zmiana na rynku mediów – legendarny Forbes przechodzi w ręce grupy międzynarodowych inwestorów z Azji. W minionym tygodniu większość udziałów w koncernie została sprzedana konsorcjum Integrated Whale Media Investments z siedzibą w Hongkongu. Szczegółowe warunki transakcji nie zostały ujawnione, jednak wartość umowy szacuje się na kwotę 475 mln dolarów. Wiadomo, iż ma ona zostać sfinalizowana do końca tego roku.

Rodzina Forbesów, będąca właścicielem firmy od momentu jej powstania w 1917 r., w dalszym ciągu zachowa znaczący udział w Forbes Media. CNN Money informuje, że Steve Forbes nadal będzie pełnił funkcję prezesa i redaktora naczelnego, a Mike Perlis pozostanie CEO koncernu mediowego. Nabywcy pakietu większościowego poszukiwano od listopada ubiegłego roku. Dzięki nowemu właścicielowi Forbes Media otrzyma wsparcie kapitałowe i operacyjne, które umożliwi „kontynuowanie i wzmocnienie jego misji”.

Dwutygodnik Forbes Magazine jest trzecim, co do wielkości sprzedaży, magazynem o charakterze biznesowym w Stanach Zjednoczonych, po Time i Bloomberg Businessweek – jego nakład wynosi 931.558 egzemplarzy. Szczególną popularnością cieszą się publikowane przez gazetę zestawienia najbogatszych ludzi na świecie oraz Forbes 500, będące listą największych spółek globu. Treści o charakterze biznesowym są również udostępniane na stronie internetowej Forbes.com.

Pomimo rozpoznawalnej i uznanej marki, w ostatnich latach koncern zmagał się, podobnie jak właściciele innych drukowanych mediów, ze zmianą zachowań czytelników i wynikającym z niej odmiennym działaniem reklamodawców. Rosnąca popularność oraz coraz powszechniejsza dostępność internetowych – często darmowych – źródeł informacji sprawiła, że gazety drukowane znacznie straciły na atrakcyjności. Przychody Forbesa z tytułu reklam spadły w 2013 roku o 5%, a liczba stron z ogłoszeniami tej treści obniżyła się o 10%. Czy nowy właściciel poprawi wyniki koncernu?