Współczesne warunki rynkowe wymagają nieustannego poszukiwania nowatorskich rozwiązań, które mają umożliwić firmom budowanie przewagi konkurencyjnej. Źródłem wspomnianych pomysłów powinni być pracownicy organizacji, jednak ci nie zawsze są chętni do dzielenia się nimi z przełożonymi. Dlaczego tak się dzieje? W jaki sposób stworzyć atmosferę pracy, która sprawi, że innowacyjne idee będą od razu ujawniane i rozwijane?

Artykuł na ten temat ukazał się na łamach portalu Inc.com. Ed Harrington, CEO firmy Ideas to Go oraz współautor książki pt. „Outsmart Your Instincts: How the Behavioral Innovation Approach Drives Your Company Forward” radzi, jak zachęcić pracowników do dzielenia się pomysłami. Na początek trzeba zdać sobie sprawę, że uprzedzenia powodują, iż wiele doskonałych pomysłów jest przez nas negowanych  z automatu. Dodatkowo nasz instynkt samozachowawczy zniechęca do próbowania nowych rzeczy z obawy przed niebezpieczeństwem. Jak zachęcić siebie iinnych do przezwyciężania uprzedzeń i strachu?

Przestań mówić „Tak, ale…”, zacznij mówić „Tak, i…”
Słówko „ale” to doskonały sposób na zabijanie innowacyjnych pomysłów. Tymczasem celowe używanie zwrotu „Tak, i…” podkreśla to, za czym ludzie się opowiadają, a także zachęca do zaangażowanego uczestnictwa. Pomaga zespołowi reagować na nowe pomysły poprzez zgłaszanie własnych. Natomiast kluczowe jest to, że umożliwia doskonalenie idei, gdyż te nie muszą być od razu perfekcyjne.

Zrób listę zalet pomysłu, a także tego, co zrobić, by stał się jeszcze lepszy
Kiedy po raz pierwszy usłyszysz o nowym pomyśle, zastanów się co jest w nim najbardziej interesującego oraz obiecującego i spisz te rzeczy. Następnie przygotuj listę tego, co należałoby udoskonalić. To pomoże zoptymalizować pierwotną koncepcję.

Nie formułuj oświadczeń zbyt szybko
Wypowiadanie stanowczych stwierdzeń, które zabijają kreatywne pomysły w zarodku jest nie tylko szkodliwe, ale również trąci arogancją. A do tego sprawia, że pracownicy z pewnością nie będą dzielić się swoimi twórczymi przemyśleniami. Okazuje się, że w nawet najbardziej dziwacznych pomysłach można znaleźć wartość, o ile poświęci się im należytą uwagę.

Pozwalaj sobie na żarty
W procesie tworzenia innowacyjnych rozwiązań są momenty, które wymagają powagi oraz skupienia się na tym, by prace nad nimi postępowały. Jednak przez większość czasu dużo lepiej sprawdza się lżejsze podejście do tematu. Udane innowacje potrzebują dobrej atmosfery i dużej dawki pozytywnej energii.