Nie każdy ma tyle szczęścia i w okresie między Świętami a Nowym Rokiem może pozwolić sobie na urlop. Dużo osób będzie pracować, niektóre bardziej, inne mniej efektywnie. Atmosferze pracy nie sprzyja ani brak współpracowników w biurze, ani myśl o tym, że kolega właśnie szusuje na nartach a koleżanka opala się nad basenem w jakimś ciepłym kurorcie. Dla wszystkich, którzy zastanawiają się, jak przeżyć ten okres i nie popaść w depresję, a przy okazji zrobić coś pożytecznego, mamy kilka rad.

Zamiast grać w internetowe gry, przeglądać portale aukcyjne w poszukiwaniu najbardziej nietrafionych prezentów czy budować łańcuchy ze spinaczy, lepiej wykorzystać ten czas bardziej produktywnie. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, jak tego dokonać, przygotowanych przez ekspertów od zarządzania zasobami ludzkimi i opisanych na łamach TIME’a przez Marthę C. White.

Wyczyść biurko
Dosłownie. Zdejmij wszystko, co leży na biurku i włóż do dużego pudła. Następnie zetrzyj kurz i przetrzyj powierzchnię środkiem dezynfekującym. To bardzo ważne – według badań na biurkach znajduje się więcej bakterii niż na… toalecie! Nie zapomnij o klawiaturze i słuchawce telefonicznej. Następnie umieść na biurku tylko te rzeczy, których aktualnie potrzebujesz a resztę zostaw w pudełku. Jeśli okaże się, że w kolejnych dniach przyda się Tobie inny odłożony przedmiot, znajdź dla niego miejsce na biurku. Po kilku tygodniach stwierdzisz, że część zawartości pudełka nie jest Tobie w ogóle potrzebna.

Wyrzuć niepotrzebne dokumenty i pliki
Przerwa między świętami to dobry moment na generalne porządki w dokumentach i folderach plików. Wszystko co jest zbędne należy wyrzucić. Można przy tym zastosować zasadę, że jeśli coś nie było potrzebne w ciągu ostatniego roku, zapewne nie przyda się w kolejnym. Wyjątkiem są dokumenty podatkowe.

Zapanuj nad półkami
Mało kto właściwie wykorzystuje regały i półki, które ma dyspozycji. Warto przyjrzeć się temu, czy teczki i segregatory z dokumentami, a także papier do drukarki znajdują się na wzmacnianych, głębszych regałach i półkach. Mniejsze przegródki i szuflady powinny służyć jako przechowalnia drobnych materiałów biurowych, takich jak długopisy, zszywki czy karteczki post-it. Dobrym pomysłem jest również podpisanie teczek i segregatorów – dzięki temu można śledzić, gdzie co jest i uniknąć telefonów od poszukujących dokumentów współpracowników w trakcie swojego urlopu.

Zaprowadź ład w tzw. śmieciowych szufladach
Każdy ma takie miejsce, w którym składuje dokumenty, z którymi nie wie co zrobić w danej chwili. Zazwyczaj są one pełne przesyłek reklamowych i różnego typu zbędnych gadżetów zbieranych przez lata. Rozpraw się z nimi, a zyskasz wolną przestrzeń, którą będzie można zapełnić rzeczami naprawdę potrzebnymi.

Skontaktuj się z innymi pracującymi
To prawda, że wiele osób będzie na urlopie i niekoniecznie uda się dodzwonić, czy spotkać z tym, na kim Tobie zależało. Warto jednak spróbować. To dobry czas na kontakty z innymi pracującymi – oni również nie mają wiele do roboty i szukają tzw. tematów zastępczych. A to oznacza, że będziesz na szczycie ich listy priorytetów i być może uda się Tobie coś załatwić. Nie jest również za późno, aby wysłać życzenia na Nowy Rok do wszystkich, o których zapomniało się przy życzeniach świątecznych.

Poświęć czas temu, na co nie miałeś czasu
Zazwyczaj jesteśmy bardzo zajęci pracą i nie brakuje w naszych dokonaniach projektów z serii „odłożone na później”. Spokojny biznesowo czas między świętami to doskonały moment, by zająć się tym, co przesuwaliśmy w nieskończoność na tzw. jutro. I doprowadzić te rzeczy do końca.