Okazały gmach rodem z baroku, cud współczesnej architektury czy może urocza chatka na odludziu? W którym z tych miejsc chcielibyście pracować? Z tego, jak wygląda siedziba firmy można dowiedzieć się wiele o samej organizacji. W artykule dla Forbes Magazine Barbara Armstrong opisuje lokalowe przedsięwzięcia podjęte przez światowego giganta Apple i wschodzącą gwiazdę internetowego handlu detalicznego Zappos. A wszystko to z myślą o pracownikach – obecnych i przyszłych.

38-letni dyrektor generalny Zappos Tony Hsieh zamierza przenieść siedzibę firmy z podmiejskiego parku biznesowego do śródmieścia Las Vegas. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że magazyn Time opisał ostatnio ten rejon jako „dziwny zbiór beznadziejnych budynków, pustych działek, zaniedbanych, staromodnych kasyn i tylko jednej atrakcji turystycznej – Freemont Street Experience. Śródmieście znajduje się ok. dwóch mil na północ od ociekającego blichtrem Las Vegas Strip, ale dla wielu dzielą je lata świetlne.

Ogden, budynek zajmowany poprzednio przez miejski ratusz, będzie nowym domem Zappos. Dla dyrektora generalnego nawet dosłownie – na 23 piętrze znajdzie się bowiem jego apartament. Hsieh zainspirowany pracami Edwarda Glaesera, autora „Triumfu miasta” (Triumph of the City), pioniera w dziedzinie gospodarki komunalnej, postanowił zainwestować 350 mln dolarów w rozwój śródmieścia Las Vegas. Odmieniony i unowocześniony teren posłuży jego nowej firmie Downtown Project, która będzie dostarczać funduszy dla start-upów w dziedzinie technologii oraz małych przedsiębiorstw, jak również sponsorować działania artystyczne, edukacyjne i projektowe. Co więcej, Hsieh zamierza zagospodarować dodatkową nieruchomość, by zapewnić ponad 2 tysiącom pracowników Zapposa miejsce do życia i rozrywki. A wszystko to na rozległym terenie śródmieścia Las Vegas.

Siedziba firmy może być wabikiem dla utalentowanych pracowników. Każdy dyrektor generalny wart swojej pensji ma tego świadomość. Zatem Tony Hsieh wie co robi. Nowa siedziba Zappos (numeru 11 na liście „100 najlepszych pracodawców 2012” Forbesa) stanowi integralną część Downtown Project. I zdecydowanie jest świadectwem pełnej werwy, uspołecznionej kultury organizacyjnej firmy, opartej na zaangażowaniu i poczuciu wspólnoty. Hsieh stwierdził w wywiadzie dla Time Magazine, że zamiast inwestować tylko w teren, na którym będzie mieścić się siedziba Zappos, lepiej zainwestować w lokalny ekosystem. Dzięki temu korzyści osiągną wszyscy – społeczność, Zappos i jego pracownicy, lokalny biznes oraz miasto.  

Odmienne podejście do siedziby firmy prezentuje Apple. W czerwcu 2011 na specjalnym spotkaniu w Cupertino ujawniono szczegółowe plany nowej siedziby. Prezentacji dokonał sam Steve Jobs (było to jego ostatnie publiczne wystąpienie). Olbrzymiej powierzchni i rozmachu inwestycji lokalowej Apple nie można przecenić. Nowa siedziba firmy zastąpi 26 dotychczasowych budynków biurowych jedną wielką strukturą architektoniczną w kształcie pierścienia. Całkowita powierzchnia okrągłego biurowca, w którym pracować będzie 13 tys. osób to ok. 260 tys. metrów kwadratowych. Cały kampus Apple zajmie powierzchnię 175 akrów. Znajdą się w nim m.in. centrum fitness dla pracowników, sala konferencyjna na 1000 osób, 28 tys. metrów kwadratowych pomieszczeń badawczych oraz ekologiczna elektrownia, która ma dostarczać większość energii dla kampusu. A wszystko to na tle przepełnionego zielenią krajobrazu. Krótko mówiąc oaza Apple.

Według Steve’a Jobsa, nowy budynek siedziby firmy wygląda trochę tak, jakby na ziemi wylądował statek kosmiczny. Niektórzy otwarcie nazywają projekt iSpaceship. Zappos stawia na integrację z otoczeniem, budynek Apple sprawia wrażenie ekskluzywnej fortecy, do której nie ma dostępu. Bez wątpienia na podstawie projektu stworzonego przez szanowaną firmę architektoniczną Foster & Partners, powstanie mistrzowsko dopracowany budynek. Jego forma, kształt i charakter w pełni oddawać będą kulturę organizacyjną Apple, która opisywana jest jako zaskakująco skryta i skupiona na sobie.

Zarówno siedziba Zappos, jak i siedziba Apple zapowiadają się na wyjątkowo interesujące przedsięwzięcia pod względem architektonicznym. Projekty odzwierciedlają oraz podkreślają oryginalną osobowość i kulturę obu firm. Stanowią także cenną informację o ich pracownikach i wskazówkę dla wszystkich, którzy zamierzają podjąć pracę we wspomnianych organizacjach. A poza tym naprawdę robią wrażenie.