Historia kanadyjskiej firmy rozrywkowej Cirque du Soleil jest doskonałym przykładem skuteczności realizacji strategii błękitnego oceanu. Od teraz kolor niebieski będzie jeszcze bliższy słonecznej spółce, ponieważ jak donosi BBC, Cirque du Soleil przejmuje amerykańską grupę Blue Man Productions.

Zgodnie z zyskującą coraz większą popularność koncepcją autorstwa W. Kim’a i R. Mauborgne’a, przedsiębiorstwa mogą realizować dwa typy strategii – czerwonego i błękitnego oceanu. Pierwsza z nich jest synonimem tradycyjnej konkurencji na istniejącym rynku. Druga z nich opiera się na identyfikacji niewykorzystanej przestrzeni rynkowej i tworzeniu nowej wartości. Strategia działalności Cirque du Soleil, będącego połączeniem sztuki cyrkowej i ulicznej, wpisuje się w ideę błękitnego oceanu.

Okazuje się, że koncentracja na innowacyjności wcale nie oznacza rezygnacji z budowania silnej pozycji rynkowej. Wręcz przeciwnie! Dowodzą tego choćby wyniki osiągane przez Cirque du Soleil (każdego roku spółka generuje przychody rzędu miliarda dolarów), a także fakt przejęcia amerykańskiej grupy rozrywkowej Blue Man Productions. Grupa jest znana z przedstawień perkusistów w niebieskich maskach, a jej przejęcie jest wyrazem dążenia kanadyjskiej spółki do poszerzenia i urozmaicenia własnej oferty. Co więcej, Kanadyjczycy liczą, że współpraca z Amerykanami utoruje im drogę do wzmocnienia obecności na międzynarodowym rynku.

Przejęcie jest częścią planu, o którego wdrożeniu zdecydowano już w 2015 roku, kiedy współwłaścicielem Cirque du Soleil została firma inwestycyjna TPG. Teraz Daniel Lamarre, szef spółki, zdradził, że wartość transakcji opiewa na dziesiątki milionów dolarów, zaś celem jest wspólna organizacja spektakli w 450 miastach na całym świecie.