Silna pozycja na rynku jest rezultatem przewagi nad konkurentami. Chociaż przedsiębiorstwa prześcigają się w walce o jak najlepsze wyniki finansowe, zdarza się, że to nie rywalizacja a współpraca przyczynia się do sukcesu. Takie założenie przyjęli CEO Apple Tim Cook i CEO IBM Ginni Rometty, decydując się na wspólną realizację projektu skierowanego do osób po 65 roku życia.

Trudno w to uwierzyć, ale Apple i IBM już po raz drugi w przeciągu roku jednoczą siły, by rozwijać nowe produkty. Prawie dziesięć miesięcy temu Apple i IBM ogłosiły zamiar pracy nad pierwszym wspólnym projektem, którego efektami są 22 aplikacje ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorstw. Tym razem celem kooperacji jest poprawa jakości życia tych grup, które zazwyczaj są pomijane, w tym osób starszych. Technologiczni giganci zamierzają dostosować urządzenia mobilne i aplikacje do potrzeb starszych użytkowników. Idealnym krajem, gdzie sprawdzą się tego typu innowacje jest Japonia, dlatego pierwszym partnerem Apple i IBM jest Japan Post Group.

Kilka tygodni temu w swoim wystąpieniu, blisko osiemdziesięcioletni CEO spółki, Taizo Nishimuro, tłumaczył, że celem Japan Post Group jest ułatwienie ludziom starszym uczestniczenia w nowoczesnym społeczeństwie. Jak podaje Fortune, Nishimuro przekonywał, że społeczeństwo japońskie jest najszybciej starzejącym się na świecie. Około 33 miliony Japończyków, czyli niemal 25 proc. populacji, ma ponad 65 lat. W ciągu najbliższych lat grupa ta będzie stanowić 40 proc. społeczeństwa. W ramach realizacji założeń Abenomis – polityki premiera Shinzō Abe – Japan Post Group będące przedsiębiorstwem państwowym, jako operator pocztowy, bank i ubezpieczyciel, chce wyjść na przeciw potrzebom osób starszych.

Idea polega na tym, że Apple dostarczy iPady, które są wyposażone w szereg funkcji ułatwień dostępu, w tym ustawień dla osób niedowidzących i niedosłyszących. Z kolei IBM opracuje i dostosuje wbudowane aplikacje dedykowane starszym użytkownikom, przygotowując między innymi powiadomienia o przyjmowanych lekach, a także przypomnienia o ćwiczeniach czy odpowiedniej diecie. Ponadto IBM przeprowadzi szkolenia dla pracowników Japan Post, przygotowujące ich do udzielenia wsparcia technicznego osobom starszym. Warto zauważyć, że jeśli projekt zakończy się pomyślnie, obie spółki zyskają nie tylko pod względem biznesowym, ale przede wszystkim wizerunkowym. Współpraca – i to na rzecz społeczeństwa – zdecydowanie buduje!