Potentat handlu elektronicznego nie ustaje w wysiłkach, by rozwijać swoją działalność i zwiększać możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. W drugiej połowie czerwca poinformowano, że Amazon – bo o nim mowa – dokonuje kolejnego znaczącego zakupu, tym razem w branży spożywczej. Łupem giganta stała się sieć sklepów Whole Foods. Wartość transakcji szacuje się na 13,7 mld dolarów. Jakie są powody takiego ruchu i jakie korzyści mogą z niego płynąć dla Amazona?

Według doniesień TIME Magazine, o umowie poinformowano miesiąc po tym, jak Whole Foods ogłosiło plany redukcji kosztów, związanych ze spadającą sprzedażą. Sieć sklepów spożywczych znalazła się nie tylko pod presją niesatysfakcjonujących wyników finansowych, ale również znaczącego inwestora aktywisty Jana Partners. Whole Foods znane jest przede wszystkim z oferty organicznych produktów. W ostatnim czasie musiało mierzyć się ze zintensyfikowanym działaniem konkurencji, między innymi Aldi, Trader Joe’s oraz planującego wejście na rynek Wschodniego Wybrzeża Lidla.

Założona w 1978 roku firma starała się wyróżnić zdrową ofertą, jednak jej rywale zwiększali liczbę świeżych i ekologicznych produktów na półkach swoich sklepów. Tym samym klienci coraz częściej wybierali alternatywę „wystarczająco dobre produkty, ale bliżej domu”. W obszarze zdrowej żywności zaczęły się również aktywizować sieci restauracyjne, firmy dostarczające posiłki do domu oraz tradycyjne supermarkety. Rosnąca presja ze strony konkurencji spowodowała, że Whole Foods postanowiło dobić targu z Amazonem. Transakcja, będąca zbawieniem dla sieci sklepów, ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2017 r.

Niektórzy mogą się zastanawiać, czy taki zakup ma sens z punktu widzenia giganta handlu elektronicznego. Amazon zrewolucjonizował zakupy przez internet, a teraz chce wywrzeć podobny wpływ na handel tradycyjny. Ostatnio firma konsekwentnie realizuje strategię zwiększania swojej fizycznej obecności na rynku. Dysponujący dużą liczbą centrów dystrybucyjnych gigant może zagwarantować szybsze dostawy towarów, co jest coraz ważniejsze dla klientów. Dodanie Whole Foods do listy oferowanych usług może dać Amazonowi przewagę nad Google i to jedna z istotniejszych przyczyn opisywanej transakcji.