Wielkie firmy nieustannie poszukują możliwości poszerzania swojej działalności. W związku z tym często decydują się na inwestowanie na rynkach zagranicznych, dając sobie w ten sposób szansę na zwiększanie wolumenu sprzedaży. W minionym tygodniu amerykański gigant handlu elektronicznego Amazon zapowiedział, że zamierza zintensyfikować swoją działalność w Indiach.

Jak donosi CNN Money, założyciel i CEO firmy oświadczył, że ze względu na ogromny potencjał hinduskiej gospodarki, kwota planowanych inwestycji zostanie podwyższona. Dwa lata temu ogłoszono bowiem, iż wyniosą one 2 mld dolarów, teraz Jeff Bezos zapowiedział ich zwiększenie o 3 mld dolarów. Do tej pory Amazon stworzył w Indiach 45 tys. miejsc pracy, a nowe inwestycje związane są z kolejnymi. Wszystko dzięki dobrym wynikom ekonomicznym kraju, które pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość. Zapowiedziane inwestycje bez wątpienia mają związek z nasilającą się konkurencją ze strony lokalnych rywali – Flipkarta i Snapdeala.

Dla przypomnienia, prawo w Indiach zabrania zagranicznym detalistom, takim jak Amazon, bezpośredniej sprzedaży towarów klientom z tego kraju. Działalność firmy polega więc na umożliwianiu zawierania transakcji kupna i sprzedaży między producentem a nabywcami. Amazon pełni zatem funkcję platformy sprzedażowej. Ale to nie jedyne zmiany w modelu biznesowym, które musiał wprowadzić amerykański gigant. Konieczne było bowiem uwzględnienie również tego, że wielu mieszkańców Indii nie dysponuje nieograniczonym dostępem do internetu oraz nie posiada konta w banku. Z kolei dystrybucja opiera się na własnych, małych centrach logistycznych na terenie całego kraju, w przeciwieństwie do rynku amerykańskiego, gdzie do dostaw wykorzystywane są przede wszystkim poczta i firmy kurierskie.

Amazon próbuje także zachęcić do korzystania ze swoich usług małe firmy funkcjonujące na tamtejszym rynku. W tym celu wykorzystuje różne niestandardowe działania. W minionym roku w ramach akcji promocyjnej Amazon serwował napoje z mobilnych wózków w dzielnicach biznesowych ponad 30 miast. W ten sposób chciał dotrzeć do właścicieli małych firm i nauczyć ich sprzedaży w internecie. Następnie opracowano specjalną usługę, dzięki której mogli oni w mniej niż godzinę rozpocząć swoją działalność w przestrzeni wirtualnej. Jakie będą długofalowe skutki inwestycji poczynionych przez Amazon w Indiach? Na odpowiedź na to pytanie przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.