Negocjacje z korporacjami lub innymi dużymi przedsiębiorstwami prawie zawsze stawiają nowy podmiot rynkowy w trudniejszej pozycji. Szczególnie kilka wstępnych kontraktów jest problematyczne. O ile jasnym jest, że poniżej określonej ceny nie można zejść, to niestety na początku niezbędne jest zbudowanie portfolio uwzględniające chociaż kilka firm. W związku z tym poniżej przedstawiamy kilka rad, które warto rozważyć w negocjacjach z silniejszymi partnerami.

  1. Znajdź granicę. Niemal zawsze istnieje pewna wartość graniczna, której korporacja w kwestiach płacenia mniejszemu podmiotowi nie przekroczy. Kupujący porównują ceny oferowane przez Twoje przedsiębiorstwo z cenami oferowanymi przez duże podmioty, jeśli Twoja cena jest wyższa nie masz co liczyć na to, że zdecydują się na Twoja ofertę. Najważniejszym zadaniem jest zidentyfikowanie tej wartości i ustalenie docelowej ceny nieco niżej.
  2. Zacznij od wysokiego pułapu. Początkowa, a zarazem najwyższa i najkorzystniejsza cena powinna być nieco niższa od wspomnianego w poprzednim punkcie pułapu. Prawdopodobnie znajdą się klienci, którzy ją zaakceptują. Są, to najczęściej osoby, które chcą kupić coś wartościowego, ale nie chcą zapłacić tyle, co za najwyższą półkę.
  3. Rabat. Wszyscy nabywcy korporacyjni oczekują rabatów. Warto się zastanowić nad sposobami wyróżnienia poszczególnych klientów np. na podstawie wielkości zakupów lub ilości zakupów z danej lokacji – metod jest wiele. Dobrą praktyką jest nagrodzenie kilku pierwszych klientów rabatami w wysokości 20-40%., to dużo, ale celem początkowym jest budowa portfolio.
  4. Feedback od osoby decyzyjnej. Najczęściej, zanim będziesz miał możliwość przedstawienia oferty osobie decyzyjnej ergo płacącej spotkasz się z kilkoma innymi przedstawicielami korporacji, którzy mogą twierdzić, że oferowana cena jest za wysoka. Postaraj się tym nie zrażać i nie obniżać ceny dopóki nie usłyszysz tego od osoby podejmującej decyzję o zakupie. Wszelkie wcześniejsze spotkania, to prawdopodobnie rodzaj „gry wstępnej”.
  5. Ustal minimalną cenę. Zanim siądziesz do negocjacji ustal cenę poniżej, której nie opłaca Ci się podpisywać kontraktu. Możesz, to zrobić np.  sumując koszty zmienne takie jak praca, czy surowce. Nie zapominaj jednak o innych kosztach, które musisz ponosić, żeby Twoje przedsiębiorstwo funkcjonowało.