Hiszpański potentat telekomunikacyjny Telefonica startuje z nową aplikacją przeznaczoną dla użytkowników smartfonów. Aplikacja o nazwie „TU ME” ma umożliwiać nawiązywanie połączeń telefonicznych i przesyłanie wiadomości sms w technologii VOIP (Voice over IP).

Wykorzystanie technologii VOIP oznacza że abonenci po nawiązaniu połączenia nie uszczuplą swojej puli minut przeznaczonych na tradycyjne rozmowy czy sms−y. Opłata będzie pobierana za transfer danych, podobnie jak to się dzieje w przypadku połączenia z Internetem. Aplikacja „TU ME” stanie się tym samym konkurencją dla tak popularnych komunikatorów jak Skype, Viber czy Whatsapp.

Telefonica, która jest operatorem sieci komórkowych O2, Movistar i Vivo zamierza promować nową usługę wśród swoich abonentów. Do tej pory technologia VOIP była postrzegana jako zagrożenie dla tradycyjnych operatorów. Władze hiszpańskiego potentata zamierzają zmienić to podejście. Jak stwierdził jeden z przedstawicieli firmy „działamy zgodnie z zasadą, że jeśli nie możesz czegoś zatrzymać [technologii VOIP], przyłącz się do tego”. Menedżerowie firmy liczą, iż wprowadzenie „TU ME” pozwoli nie tylko na utrzymanie dotychczasowych klientów (ponad 300 milionów abonentów), ale także przyciągnie nowych. „TU ME” ma bowiem tą zaletę, iż umożliwia również połączenia klientom innych operatorów telefonii komórkowej.

Jeśli chodzi o wymagania sprzętowe, to działanie aplikacji możliwe jest tylko na smartfonach wyposażonych w system Android. W celu nawiązania połączenia zarówno nadawca jak i odbiorca muszą posiadać zainstalowaną aplikację „TU ME”. Fakt nawiązywania połączenia sygnalizowany jest przez „wyskakujące okienko” na wyświetlaczu telefonu. Minusem aplikacji, w porównaniu chociażby do Skype, jest brak możliwości wykonywania połączeń na tradycyjne telefony stacjonarne.

Przedstawiciele Telefoniki mają jednak nadzieję, iż „TU ME” pozwoli zwiększyć dochody operatora z tytułu opłat za przesyłanie danych. Szacunki firmy konsultingowej Ovum pokazują, iż w skali globalnej operatorzy telefonii komórkowej „stracili” prawie 14 miliardów dolarów w związku z rozwojem technologii VOIP. Władze Telefoniki próbują właśnie odwrócić ten trend i przekierować strumień odpływających pieniędzy z powrotem do operatorów tradycyjnej telefonii komórkowej.