Tesco wykorzystuje bardzo kontrowersyjną metodę dostosowania oferty reklamowej do klientów – brytyjska sieć handlowa instaluje ma swoich stacjach benzynowych specjalne kamery, które dzięki zaawansowanej technologii, identyfikują cechy osób korzystających z dystrybutorów. Na tej podstawie, klientom prezentowany jest odpowiedni materiał reklamowy.

Technologia, którą dostarcza największa w Europie spółka z branży reklamy cyfrowej – Amscreen, ma służyć rozpoznaniu podstawowych cech demograficznych klientów, takich jak płeć czy szacowany wiek, a następnie wyświetleniu dopasowanych do nich reklam. Tesco zapowiada, że nietypowe kamery będą zainstalowane w 450 lokalizacjach w całej Wielkiej Brytanii, a przedstawiciele Amscreen, mając nadzieję, że ich technologia będzie wykorzystania również w hipermarketach, cieszą się, że metoda ta może zmienić oblicze brytyjskiego handlu.

Równocześnie przedstawicielka Tesco zapewnia, że żadne dane ani zdjęcia nie będę gromadzone na dłużej, zaś system nie używa ani skanera źrenic ani technologii rozpoznawania twarzy i na przykład płeć klienta może być identyfikowana na podstawie długości włosów. Jednak zastosowanie tego rodzaju kamer budzi poważne wątpliwości i organizacje działające na rzecz ochrony prywatności, apelują do sieci handlowej o informowanie klientów o sposobach dostosowania oferty reklamowej do ich cech demograficznych. Nick Pickles, przedstawiciel Big Brother Watch, jest przekonany, że taka informacja wpłynie na wybór sklepów, w których klienci robią zakupy. Co więcej, jego zdaniem, system powinien być wykorzystywany tylko za zgodą klientów.

Z kolei Philip James z firmy prawniczej Pitmans, twierdzi, że taki system gromadzenia informacji o klientach niewiele różni się od metod pozyskiwania danych przez portale społecznościowe, które opierają się na analizie informacji umieszczanych przez użytkowników na ich profilach. Równocześnie zdobycie rysopisu klienta rodzi znacznie większe niebezpieczeństwo naruszenia jego prywatności, bez jego zgody. Cóż, pozostaje jedynie nasunąć czapkę na czoło i zasłonić twarz szalikiem…

Czy chętnie odwiedzałbyś / odwiedzałabyś sklepy wykorzystujące podobną technologię identyfikowania cech demograficznych klientów?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading …