“Historia kołem się toczy”‒to powiedzenie dotychczas mało pasowało do branży nowoczesnych technologii. Postęp techniczny był synonimem ciągłego parcia do przodu, gdzie nie było miejsca na „powroty do przeszłości”. Tymczasem, nawet w tej dziedzinie zdarzają się przykłady rozwiązań, które wydawałoby się odeszły już dawno do lamusa.

Być może niewielu z naszych czytelników to pamięta, ale przed erą płaskich telewizorów dominowały urządzenia z wypukłymi kineskopami. Po rewolucji LCD i pojawieniu się urządzeń (nie tylko telewizorów) z płaskimi ekranami, trudno było sobie wyobrazić, że kolejnym etapem rozwoju będzie…powrót do zakrzywionych wyświetlaczy.

Firma Samsung Electronics ogłosiła właśnie, że wprowadza na rynek swój nowatorski smartfon Galaxy Round, którego cechą charakterystyczną jest zakrzywiony wyświetlacz. Debiut nowego produktu Samsunga został ogłoszony zaledwie kilka dni po tym jak konkurenci z LG zapowiedzieli, iż w 2014 roku zaoferują klientom podobny produkt. Smartfon Samsunga będzie posiadał wyświetlacz o przekątnej 14,5 cm. Nowy, zakrzywiony kształt wyświetlacza ma zaoferować posiadaczom urządzenia łatwiejszy dostęp do niektórych funkcji smartfonu. Chodzi głównie o dostęp do podstawowych informacji o dacie czy godzinie, który teraz będzie można realizować nawet wtedy, gdy ekran urządzenia będzie wyłączony. Przy wyłączonym ekranie będzie też można m.in. wybierać pliki muzyczne i sterować odtwarzaczem muzyki. Jak na razie sprzedaż Galaxy Round będzie odbywać się tylko w Korei Południowej, a daty światowej premiery nie podano.

W branży nowych technologii panuje powszechne przekonanie, że przyszłość należy do urządzeń z wyświetlaczami charakteryzującymi się elastycznością, a nawet takimi które dają się wyginać i mogą przybierać różne kształty. Co prawda według Manoja Menona z firmy konsultingowej Frost&Sullivan, na razie takie urządzenia nie zdominują rynku, ale jest to niewątpliwie kierunek w którym będzie zmierzać branża. Ta firma, która właściwie odczyta trendy rynkowe ma szansę na zdobycie dominującej pozycji. A jest o co walczyć, gdyż według CNC Insight‒firmy zajmującej się analizami rynku telefonii komórkowej, tylko w 2013 roku sprzedanych zostanie blisko miliard smartfonów, przy „zaledwie” 700 milionach sztuk tradycyjnych telefonów komórkowych.