Kiedy firma popada w kłopoty finansowe każda możliwość redukcji kosztów własnych działalności powinna być brana pod uwagę. Z tego też założenia wyszli zapewne szefowie Walmart Canada–kanadyjskiej odnogi najpotężniejszej sieci handlowej w USA. Problem w tym, że sposób w jaki planują zmniejszyć koszty operacyjne może się okazać kompletnie przeciwskuteczny.

Jak ogłosiło szefostwo Walmart Canada, od 18 lipca br. w 370 sklepach tej sieci w całej Kanadzie nie będą akceptowane karty płatnicze Visa. Decyzja taka została podjęta po tym, jak załamały się negocjacje pomiędzy oboma firmami. Zdaniem Walmart Canada, opłaty ponoszone przez tą sieć na rzecz Visa pozostają cyt. „nieproporcjonalnie wysokie”. Jak możemy przeczytać w oświadczeniu tej sieci cyt. „dobro klientów jest naszym najwyższym celem i dlatego robimy wszystko, aby ograniczyć koszty działalności. Jednym ze sposób jest zmniejszenie opłata za korzystanie z kart płatniczych”.

W odpowiedzi na to oświadczenie, Visa oskarżyła Walmart o przedkładanie własnego interesu ponad interes klientów. Rzecznik prasowy Visy powiedział cyt. „Walmart podjął tę decyzję pomimo tego, że zaoferowaliśmy im jedną z najniższych stawek opłat za korzystanie z kart na rynku”. Z danych opublikowanych przez Walmart wynika, że sieć płaci rocznie około 100 milionów dolarów z tytułu opłat za karty płatnicze (debetowe i kredytowe). Firma nie ujawniła jednak udziału poszczególnych firm w tej kwocie, choć wiadomo, że lwią część inkasują Visa i Mastercard.

Opłaty dla firm zajmujących się obsługą kart płatniczych wynoszą zwykle od 1 do 2,5% wartości transakcji. Visa i Mastercard różnicują tę opłatę w zależności od typu użytej karty. Z kolei American Express stosuje płaską stawkę prowizji niezależnie od typu karty.

Choć wspomnaine wyżej oświadczenie sieci Walmart kończy się stwierdzeniem cyt. „mamy nadzieję, że wkrótce osiągniemy porozumienie i nasi klienci nadal będą mogli płacić kartami w naszych sklepach”, to nie ulega wątpliwości, że cała sprawa ma związek z kiepskimi wynikami finansowymi sieci Walmart. W ubiegłym miesiącu ogłoszono, iż w pierwszym kwartale br. zysk sieci spadł o 7,8% do poziomu 3,08 miliarda dolarów.