Powracamy do zainicjowanego jakiś czas temu na łamach naszego portalu cyklu, w którym prezentujemy proste – ale skuteczne – koncepcje na biznes. Kolejny wpis dotyczy działalności, która powinna być bliska większości Czytelników, chodzi bowiem o produkcję… zabawek. A konkretnie o oferowane przez firmę K’Nex kreatywne zestawy konstrukcyjno-budowlane. Powstałe w 1992 r. przedsiębiorstwo, którego twórcą jest Joel Glickman, wytwarza zabawki, które rozwijają wyobraźnię oraz zmysł konstruktorski. I zarabia na tym całkiem niezłe pieniądze.

Glickman wpadł na pomysł swojego biznesu w trakcie przyjęcia weselnego, na którym… bawił się słomkami do napojów. Postanowił produkować elementy z tworzywa sztucznego, umożliwiające budowanie różnych konstrukcji. Nad swoim pomysłem pracował dwa lata, inspirując się produktami Lego i Lincoln Logs, dodając do zestawu klocków różnorodne koła, kierownice i inne mechanizmy. Podejmował rozmowy dotyczące wprowadzenia oryginalnych zabawek na rynek, m.in. z Hasbro i Mattel, jednak żadna z firm nie była zainteresowana. Nowatorski pomysł zachwycił dopiero w 1993 r., kiedy jego produkty zaczęło oferować Toys ‘R’ Us.

Bardzo szybko zabawki K’Nex zyskały popularność wśród małych klientów. Dzięki nim dzieci mogły budować miniaturowe kolejki, karuzele czy samochody. Do tej pory żaden z dostępnych na rynku produktów nie dawał takich możliwości. K’Nex zachęca młodych ludzi do rozwijania wyobraźni, budowania i zabawy, oferując zestawy zaprojektowane pod kątem potrzeb i oczekiwań różnych grup wiekowych oraz dostosowane do poziomu umiejętności użytkowników. Wśród marek firmy znajdują się m.in. K’NEX Building Sets, K’NEX Thrill Rides, K’NEX Education: America’s STEM building solution, NASCAR®, Angry Birds™, Mario Kart Wii™, Mario Kart 7™, Super Mario™ czy PacMan™.

Obecny prezes i CEO firmy Michael Araten powiedział, że doznania i doświadczenia płynące z zabawy zestawami konstruktorskimi K’Nex są nieporównywalne z niczym innym. Obecnie oferta firmy jest dostępna w ponad 35 krajach, a roczną wartość sprzedaży produktów  w 2013 r. szacuje się na 200 mln dolarów. Za swoje zestawy K’Nex otrzymało ponad 250 międzynarodowych nagród i wyróżnień. Firma podkreśla role kreatywności i innowacyjności, ale także odpowiedzialności społecznej oraz środowiskowej w swojej działalności.