Na łamach naszego portalu często opisujemy oryginalne pomysły na biznes. Przyszedł czas na kolejną historię z tego cyklu, tym razem z branży… obuwniczej. Nie chodzi jednak o produkcję zwyczajnych butów, lecz tworzenie takich, które zawsze… są wygodne. Czy to możliwe, by każda para obuwia, niezależnie od fasonu i tego, do jakiego konsumenta trafi, była idealnie dopasowana? Okazuje się, że tak.  

Dziennikarka CNN Frances Perraudin opisała w artykule historię fińskiego przedsiębiorstwa Left Shoe Company. Na czym polega jego wyjątkowość? Firma oferuje obuwie produkowane na zamówienie, idealnie dopasowane do pojedynczego klienta. I nie chodzi tu bynajmniej o rozmiar czy szerokość stopy, ale każdy, nawet najdrobniejszy szczegół jej budowy. Klient otrzymuje zatem produkt dalece spersonalizowany, odpowiadający jego indywidualnym potrzebom.

A wszystko dzięki technologii 3D. W każdym z 7 sklepów firmy, klienci proszeni są o ubranie specjalnych żółtozielonych skarpetek, a następnie zajęcie miejsca na skanerze rodem z filmów science fiction. Skaner tworzy wirtualny, trójwymiarowy obraz stóp, uwzględniający m.in. rozmiar, szerokość czy wysokość podbicia. Po wybraniu modelu obuwia z katalogu dostępnego w sklepie, jest ono szyte przez jednego z pracujących dla firmy portugalskich rzemieślników. Czas oczekiwania na realizację zamówienia wynosi do 6 tygodni, niezależnie od miejsca przeznaczenia przesyłki.

Każdy klient Left Shoe Company, który chce dokonać ponownego zakupu, może to zrobić online. Zeskanowany obraz stopy, znajdujący się w specjalnym archiwum cyfrowym, umożliwia wyprodukowanie kolejnej, idealnie dopasowanej do danej osoby pary obuwia, bez konieczności odwiedzania przez nią sklepu. Co więcej, klient nie ponosi kosztów związanych z tradycyjnym procesem tworzenia butów na zamówienie (opłaty za drogie drewniane modele). Ceny obuwia Left Shoe Company kształtują się na poziomie ok. 640 dolarów za parę, czyli blisko połowę kwoty, jaką trzeba byłoby zapłacić normalnemu wytwórcy.

Dzięki połączeniu modelu biznesowego opartego na nowoczesnej technologii z tradycją rzemieślniczą, fińska firma sprawia, że kunsztownie wykonane obuwie na zamówienie staje się dostępne dla klientów pragnących autentyczności w epoce cyfrowej. Dyrektor generalny Left Shoe Company Erkan Fere podkreśla, iż taka forma działalności ogranicza straty. Nie ma bowiem wielkiego znaczenia, że jakiś model nie spodoba się konsumentom, gdyż obuwie produkowane jest wyłącznie na zamówienie. Z kolei wykorzystanie nowoczesnej technologii gwarantuje, iż buty będą idealnie dopasowane do stopy klienta, a zatem wygodne. Nawet jeśli jedna stopa jest w rozmiarze 39 a druga 41.