Na rynku zabawek panuje olbrzymia konkurencja a młodzi konsumenci wybierają spośród tysięcy różnych artykułów, dzięki którym mogą miło spędzić czas. Tym bardziej dziwi fakt, że bestsellerem nadal pozostaje całkiem niepozorna kostka. Kiedy Erno Rubik postanowił stworzyć pomoc naukową dla swoich studentów nie sądził, że stanie się ona najlepiej sprzedającą zabawką w historii. Kolorowa łamigłówka w kształcie kostki podbiła bowiem cały świat.

Istnieje tylko jedno rozwiązanie łamigłówki zwanej kostką Rubika, a aż 43 kwintylionów (43 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000) możliwych kombinacji. Jej twórca spędził ponad miesiąc na próbach rozgryzienia własnego wynalazku. Mimo wysokiego stopnia trudności nie przeszkodziło to kostce stać się najbardziej popularną zabawką na świecie. Szacuje się, że w ciągu 40 lat jej istnienia kupiono 350 milionów egzemplarzy.

Erno Rubik, syn poetki i producenta szybowców dorastał na Węgrzech. Po studiach na architekturze i rzeźbiarstwie został wykładowcą projektowania wnętrz. Kostka powstała na potrzeby prowadzonych przez niego zajęć. Rubik stworzył ją z kawałków drewna i gumek. Od prototypu do wersji rynkowej minęło aż 6 lat, ale jak tylko kostka pojawiła się na półkach sklepowych natychmiast stała się najszybciej sprzedającą łamigłówką wszechczasów. Także dziś zabawka ma silną pozycję rynkową. Nadal na całym świecie odbywają się zawody w układaniu kostki na czas. Co ciekawe sam twórca uważa, że jemu ten proces nie idzie szybko – najlepszy wynik to… około minuty.

Według Erno Rubika o sukcesie jego wynalazku zadecydował fakt, że jest ona połączeniem dwóch sprzeczności – prostoty i skomplikowania. Z kolei rozwiązywanie łamigłówki porównuje do łączności z chaosem i porządkiem. Łamigłówka zawdzięcza swoją kostkową postać zamiłowaniu twórcy do geometrii i symetrii. Zdaniem Rubika, kiedy już odkryje się mechanizm działania zabawki, większość graczy jest zaskoczona jego prostotą.

Dzięki prostej budowie kostka nie była trudna do wyprodukowania. Okazało się jednak, że znalezienie wytwórcy na terenie Węgrzech w czasach gdy znajdowały się one za żelazną kurtyną nie było wcale proste. Ostatecznie Erno Rubik zdecydował się na współpracę z małą firmą produkującą zestawy szachów. I tak zaczęła się światowa kariera kostki.

Historia kostki Rubika jest dowodem na to, że stworzenie produktu, który zawojuje świat i zdobędzie uznanie milionów konsumentów, nie zawsze wymaga dużych nakładów czy skomplikowanych podzespołów. Jak widać, na rynku zabawek nie wszystko złoto co świeci, gra i samoistnie się porusza. Po prostu czasem fajniej jest pokombinować i poczuć satysfakcję z tego, że każda ścianka naszej kostki składa się z mniejszych części w tym samym kolorze :-)