Największy gracz na rynku mediów społecznościowych Facebook pada ofiarą swojego własnego sukcesu. Miliony ludzi posiadających swoje konta na tej platformie to dla wielu okazja nie tylko do tego, aby łatwo odszukać dawne znajomości, ale także dobra sposobność do reklamowania przeróżnych towarów, nie zawsze zgodnie z prawem.

Szefowie Facebooka ogłosili właśnie, że mają zamiar wprowadzić nowe reguły zamieszczania postów przez osoby, które wykorzystują portal do prób sprzedaży broni. Mówiąc zaś ściślej, chodzi o te przypadki, gdzie reklamująca się osoba sugeruje nabywcom, że nie zamierza dopełnić wszelkich koniecznych formalności (np. sprawdzenie nabywcy w odpowiednich bazach danych) związanych ze sprzedażą uzbrojenia. Posty takich osób będą usuwane. Dodatkowo, nowe reguły przewidują, że tylko osoby, które ukończyły 18 lat będą mieć dostęp do postów i profili osób oferujących sprzedaż broni.

Szefostwo Facebooka znalazło się pod dużą presją ze strony organizacji społecznych, które od dawna postulowały, aby dostrzec wreszcie problem prezentowania na platformie kontrowersyjnych treści, w tym reklam produktów, których sprzedaż podlega ścisłym regulacjom. W oświadczeniu Facebooka możemy przeczytać, że cyt. „władze firmy dostrzegają problem i starają się jak najlepiej godzić prawo każdego do wyrażania swoich poglądów z koniecznością ochrony swoich klientów przed nielegalnymi działaniami niektórych użytkowników”.

Jak ujawniono, władze Facebooka przy opracowywaniu nowych zasad korzystania z portalu przeprowadziły szerokie konsultacje ze swoimi interesariuszami, w tym z biurem prokuratora generalnego Nowego Jorku. Wypracowano zasady zgodnie z którymi żadna osoba oferująca do sprzedaży broń nie będzie mogła sugerować odbiorcy, że uniknie on stosownego sprawdzenia przed jej nabyciem. Dodatkowo, sprzedaż broni będzie możliwa tylko w obrębie jednego stanu, chyba że sprzedający będzie dysponował certyfikatem profesjonalnego sprzedawcy uzbrojenia. Takie certyfikaty mają jedynie profesjonalne firmy, a więc tzw. okazjonalni sprzedawcy nie będą mogli w praktyce szukać nabywców broni w innych stanach.

Nowe regulacje mają wejść w życie w przyszłym tygodniu i będą także obowiązywać na powiązanym z Facebookiem portalu Instagram.