Ostatnie dni grudnia są czasem podsumowań, ale i spekulacji na temat tego, co przyniesie Nowy Rok. Nie inaczej jest na giełdowych parkietach, na których według Renaissance Capital w 2014 roku zadebiutowały 273 przedsiębiorstwa. A jakie są zapowiedzi na nachodzące dwanaście miesięcy?

Kończący się rok był obfity w debiuty, a liczba spółek, które zdecydowały się na emisję akcji i wprowadzenie ich do publicznego obrotu była najwyższa od 2000 roku, kiedy to pierwsze giełdowe kroki postawiło ponad 400 przedsiębiorstw. Wśród najbardziej emocjonujących IPO 2014 roku należy wymienić debiut chińskiej spółki Alibaba, która od początku września jest notowana na NYSE. Poruszenie wśród inwestorów wywołał również debiut amerykańskiego przedsiębiorstwa GoPro, które zostało pozytywnie przyjęte na NASDAQ.

Jednocześnie, jak zauważają specjaliści z Renaissance Capital, swoje miejsce na parkietach znalazły nie tylko spółki o profilu technologicznym, ale również przedstawiciele branży biotechnologicznej i sieci restauracji, a wśród nich Zoe’s Kitchen i El Pollo Loco. Zdaniem ekspertów, w 2015 roku również możemy spodziewać się debiutów zarówno gigantów z Doliny Krzemowej, jak również z branży kulinarnej. Być może w nadchodzącym roku do giełdowych kolegów dołączą Shake Shack, Smashburger i Fogo de Chão.

W kolejce ustawiają się także oferujący przechowanie danych w chmurze Box i Dropbox oraz serwis społecznościowy Pinterest. Do debiutu przygotowuje się – wspominane niedawno przez naszych Konkursowiczów – przedsiębiorstwo zajmujące się urlopowym wynajmem domów, Airbnb oraz kontrowersyjna spółka, znana z uwagi na perypetie prawne, Uber. Wiele wskazuje więc na to, że rok 2015 będzie czasem gorących debiutów na giełdach.