Określeniem “Cyber Monday” nazywany jest poniedziałek następujący po Święcie Dziękczynienia, który w tym roku wypadł 2 grudnia i odnosi się do szczególnego zaproszenia klientów do zakupów online. Mimo wciąż rosnącej ogólnej popularności internetowych sklepów, to właśnie tego dnia odnotowano w tym roku ponad 20 proc. wzrost sprzedaży online. Co prawda promocje nie ograniczały się jedynie do poniedziałku, a wielu sprzedawców ze sporym wyprzedzeniem kusiło klientów i zachęcało do zakupów w sieci, większość raportów uwzględnia głównie wyniki sprzedażowe wypracowane podczas „Cyber Monday”.

Według analizy przeprowadzonej przez IMB, w tym roku sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych wzrosła o 55 proc. i stanowiła 17 proc. całkowitej sprzedaży online. Klienci najczęściej wykorzystywali smartfony do przeglądania ofert, zaś decyzje o zakupie były podejmowane dwa razy częściej przez użytkowników tabletów (12 proc. wszystkich zakupów została zrealizowana z wykorzystaniem tabletów). Co więcej, osoby korzystające z tabletów decydowały się na zamówienia o wyższej wartości w stosunku do użytkowników smartfonów (126,30 dolarów vs. 106,46 dolarów).

Naturalną konsekwencją wzrostu udziału zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych jest większa częstotliwość pobierania i instalowania różnych aplikacji pomagających w zakupach online, która w ten wyjątkowy poniedziałek wzrosła o blisko 30 proc. Inna ciekawa obserwacja uwzględniona w raporcie IMB dotyczy siły wpływu różnych portali społecznych. Okazuje się, że klienci zachęceni do odwiedzenia internetowego sklepu przez Facebooka wydawali średnio o około 6 proc. więcej niż ci, których źródłem informacji był Pinterest (97,81 dolarów vs. 92, 40 dolarów). Ponadto promocja z wykorzystaniem najpopularniejszego portalu społecznościowego przekłada się o 38 proc. częściej na sprzedaż niż informacje rozpowszechniane za pośrednictwem Pinterest.

Wnioski dla internetowych sprzedawców, jakie wynikają z raportu IMB, dotyczą przede wszystkim konieczności takiego opracowania sklepowych stron, aby były one dostępne i dobrze dostosowane do wymagań urządzeń mobilnych. Handlowcy muszą jeszcze zaistnieć na Facebooku, a potem pozostaje im jedynie czekać na kolejny „Cyber Monday” i cieszyć się wysokimi obrotami.