Wszystko wskazuje na to, że działalność w różny sposób związana z podbojem przestrzeni kosmicznej, ma przed sobą przyszłość. Być może za jakiś czas nikogo nie zdziwi informacja o tym, iż znajomi wrócili z wakacji na Marsie, a inni wybierają się na Księżyc. Ale kosmos to także przestrzeń, w której poruszają się satelity wykorzystywane przez sieci telefonii komórkowych czy systemy nawigacji. Najpierw muszą one jednak trafić na orbitę.

I tym właśnie zajmuje się włoskie Avio, które w poniedziałek zadebiutowało na mediolańskiej giełdzie z ceną 13,88 euro za akcję. Jak informuje BBC, firma chce zebrać w ten sposób fundusze na dalsze inwestycje oraz rozwój nowych produktów. Według raportu opracowanego przez Satellite Industry Association, cała branża była warta w 2015 roku 208 mld dolarów, przy czym eksperci spodziewali się tendencji wzrostowej. Zdaniem CEO Avio Giulio Ranzo, popyt na satelity będzie rósł, gdyż zwiększać będzie się liczba aktywności, do których będą wykorzystywane.

Jedną z nich ma być zamawianie usług internetowych bezpośrednio z kosmosu. Co ważne, bez znaczenia będzie miejsce, w którym klient będzie chciał z nich korzystać. Ranzo podkreśla również możliwość monitorowania i analizowania zmian w gospodarce leśnej, roślinności czy klimacie, co z kolei pozwala monitorować stan zdrowia planety. Obecnie Avio ma swoje oddziały we Włoszech, Francji i Gujanie Francuskiej i zatrudnia około 760 osób. Wartość rocznych przychodów to 280 mln euro. Do głównych klientów firmy należy Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), obsługuje ona również cztery satelity niezbędne do funkcjonowania Google Maps.

Większość firm zajmujących się wystrzeliwaniem na orbitę została utworzona w ramach prywatnych przedsięwzięć. Jedną z najbardziej znanych jest SpaceX dowodzone przez Elona Muska, które ma w planach również obsługę turystyki kosmicznej. Według analiz przeprowadzonych przez Leoni Corporate Advisors, w latach 2016 – 2020 na orbitę trafi około 2600 satelitów. To dwa razy więcej niż między rokiem 2010 a 2015. Czy w związku z tym należy spodziewać się wysypu konkurencji dla Avio?