Coraz więcej osób specjalizuje się w ręcznej produkcji drogocennej biżuterii, wyrobów skórzanych i innych towarów luksusowych. Ich największym atutem jest kreatywność i pasja, jednak jak przekonują specjaliści, na których powołuje się BBC, zwykle to nie wystarcza by osiągnąć sukces na rynku.

Zazwyczaj rękodzielnicy, których domeną są dobra luksusowe, stawiają sobie za cel osiągnięcie mistrzostwa w danej dziedzinie. Eksperci oceniają, że w wielu przypadkach rzemieślnicy tak bardzo skupiają się na jakości dostarczanych produktów, że zapominają o biznesowym aspekcie swojej działalności. Niestety umiejętność sprzedaży okazuje się równie ważna, co zmysł estetyczny i zdolności manualne. Craig i Rebecca Struthers, którzy specjalizują się w produkcji ekskluzywnych zegarków i biżuterii, uważają, że wsparcie osób, które mają doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej jest niezwykle cenne.

Mentor Struthersów, Robert Ettinger, podkreśla, że w przypadku luksusowego rękodzielnictwa charakterystyczny jest niski wolumen sprzedaży. Wynika to przede wszystkim z wysokich cen oferowanych wyrobów. W związku z tym kluczowy jest wysiłek włożony w działania marketingowe i odnalezienie swojej niszy rynkowej. Nie mniej istotna jest umiejętność dobrania odpowiedniego poziomu cen. Rękodzielnicy powinni uwzględnić nie tylko koszt surowca, ale przede wszystkim czas włożony w wykonanie produktu, potrzebne umiejętności i unikatowość wyrobu. Wreszcie konieczny jest wybór i tworzenie tego rodzaju produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów.

Równocześnie eksperci odradzają całkowitą koncentrację na problemach biznesowych. Odkrywanie tajników sprzedaży nie może stać się ważniejsze niż sam proces twórczy. Peter York, doradca wielu dużych przedsiębiorstw z branży luksusowej, przestrzega rękodzielników przed zatrudnianiem zbyt wielu pomocników i zastępców. Niestety ten sposób często skutkuje utratą wyjątkowości produktów i biznesową porażką.

Specjaliści zapewniają, że mimo trudności kreatywność i przedsiębiorczość mogą iść w parze. Aby to osiągnąć trzeba pamiętać o zachowaniu równowagi pomiędzy sztuką tworzenia a sztuką sprzedaży.