Entuzjastom słodyczy Cadbury kojarzy się z dobrą jakością oraz wyjątkowym smakiem czekolady. Kilka lat temu firma poinformowała, że jej flagowe produkty sygnowane marką Dairy Milk będą wytwarzane z kakao Fairtrade czyli takiego, za które zapłacono uczciwą cenę oraz zapewniono godziwe warunki pracy przy jego produkcji. Decyzja została okrzyknięta kamieniem milowym dla całej branży i zmotywowała innych producentów do pójścia śladem Cadbury. Sama firma uznała ją za jeden z ważniejszych momentów w historii.

Konsternację wywołała więc ostatnio informacja o rezygnacji z dalszego używania kakao Fairtrade do produkcji czekoladowych wyrobów Dairy Milk. Jak informuje Telegraph, firma rezygnuje z Fairtrade na rzecz własnego programu zrównoważonego rozwoju. Według koncernu Mondelēz International, do którego należy Cadbury, ów ruch stanowi „przełomowe zaangażowanie, które umożliwi pomoc większej liczbie rolników w krajach rozwijających się, niż do tej pory”. Program Cadbury opiera się na schematach wypracowanych w ramach współpracy z Fundacją Fairtrade.

Co ciekawe, przychylnie wypowiada się o nim przedstawiciel fundacji. Jednak nie wszyscy są tego samego zdania. Wyroby Dairy Milk nie będą już uznawane za produkty Fairtrade. Zamiast tego na przodzie opakowań będą nosiły logo programu Mondelēz o nazwie „Cocoa Life”. Zakłada on milionowe inwestycje w biedne społeczności, które trudnią się uprawą kakao. Natomiast logo Faitrade, jako partnera i instytucji monitorującej działanie programu, będzie znajdowało się na tyle opakowań. Według Davida Marshalla z Meaningful Chocolate Company, to oszustwo i manipulacja. W produktach Dairy Milk nie będzie bowiem składników Fairtade, a nadal będą one sygnowane związanym z nimi logo.

Zgodnie z zasadami Fairtrade, rolnicy otrzymują przynajmniej 2 tys. dolarów za tonę kakao, natomiast program „Cocoa Life” nie określa ceny minimalnej. Jednak na mocy umowy partnerskiej między Cadbury a Fundacją Fairtrade, ich wynagrodzenie nie może być gorsze, niż to oferowane w ramach Faitrade. Według rzeczniczki Mondelēz, program „Cocoa Life” zapewni rolnikom konkurencyjne ceny za kakao, jasne warunki handlowe, terminowe płatności oraz inwestycje, które przyniosą wyższą wartość dodaną niż Fairtrade. Do roku 2022 w program ma zostać zainwestowanych 400 mln dolarów. Kwota ta zawiera jednak również dotychczasowe wydatki na ten cel.