Świat nie jest sprawiedliwy. Rynek pracy nie jest sprawiedliwy. Płace kobiet i mężczyzn oraz ich szanse na odniesienie zawodowego sukcesu nie są równe. Takie są fakty. Można się z nimi pogodzić lub próbować zmienić ten stan rzeczy. Jak to zrobić? Najlepiej zacząć od siebie!

Kobiety (z wyjątkiem chlubnych wyjątków ;-) , nie lubią sprzedawać w tym samym stopniu, co być sprzedawaną. Badania pokazują, że czujemy wstręt do wszystkiego co ma jakikolwiek związek z chwaleniem się oraz próbami uzyskania pomocy w rozwoju kariery zawodowej. Kiedy współpracownicy opowiadają o swoich ostatnich sukcesach albo podkreślają własne dokonania, kulimy się w sobie i pielęgnujemy naszą niską samoocenę. Ale przede wszystkim jesteśmy zazdrosne, że to nie my jesteśmy teraz na miejscu chwalących się.

W pracy nie prosimy, albo prosimy o mniej niż mogłybyśmy dostać. Nie lubimy śpiewać pieśni pochwalnych na własną cześć, mimo że dobry wizerunek to podstawa sukcesu zawodowego. Z pewnością nie podobają nam się także przechwałki innych kobiet, gdyż to po prostu kobietom nie przystoi (!?!). Jeśli Twój sposób myślenia jest właśnie taki – czas to zmienić! :-)

 Poniżej znajduje sie pięć praktycznych rad, których udzieliła kobietom Lauren Stiller Rikleen, ekspertka ds. przywództwa, prezeska Rikleen Institute for Strategic Leadership.

Roztaczaj aurę osoby pewnej siebie

Kobiety potrafią być bardzo surowe względem własnej osoby, co może być postrzegane jako brak pewności siebie. Tymczasem ludzie skupiają się wokół tych, od których bije siła i pewność. I są gotowi wiele dla nich zrobić. Trzymaj zatem swoją niepewność i wszelkie wątpliwości jakie Cię nachodzą głęboko ukryte i nie pozwól im wpływać na swoje zachowanie w sytuacjach zawodowych.

Nigdy nie podważaj własnych słów

Jeśli chcesz by to co mówisz było traktowane poważnie, nie zaczynaj swoich wypowiedzi od przepraszania czy umniejszania własnej wartości. Takie postępowanie może osłabić Twój autorytet i nadszarpnąć z trudem budowany wizerunek profesjonalistki.

Używaj zastępców

Kobietom bardzo często udziela się sprzecznych rad. Z jednej strony powinny być asertywne mówiąc o swoich osiągnięciach, z drugiej oczekuje się od nich skromności wynikającej z przyjętego w społeczeństwie wzorca kobiety. Jak temu zaradzić? Spróbuj uzyskać pomoc innych w komunikowaniu Twoich dokonań. Poproś zaufanego kolegę (lub koleżankę) by wysłał (wysłała) mail z gratulacjami, informujący Twój zespół, albo najlepiej przełożonych, o Twoim ostatnim osiągnięciu.

Proś o to, co chcesz uzyskać

Nie zakładaj, że ludzie wiedzą czego chcesz lub potrzebujesz. To co jest oczywiste dla Ciebie, nie musi takie być dla zapracowanej (i często skupionej na własnych potrzebach) reszty świata. Proszenie to podstawa by być pewną, że inni wiedzą czego chcesz.

Proś w sposób jasny i bezpośredni

Uwierz, że inni są zainteresowani tym, co masz im do przekazania. Klarownie formułuj swoje myśli, mów w sposób bezpośredni i zdecydowany. Wiedz, że to co masz do zaoferowania jest tym, co przyniesie korzyści innym. W tej sytuacji przestajesz sprzedawać – zaczynasz inspirować.

W moim odczuciu znaczna część współczesnych kobiet w praktyce wykorzystuje przytoczone zalecenia. I nie ma problemu z poczuciem własnej wartości czy chwaleniem się swoimi sukcesami. Jeśli jednak wśród naszych Czytelniczek znalazły się takie, dla których stanowi to problem, zachęcamy do zmiany nastawienia :-) Zastosowanie się do powyższych rad nie zagwarantuje sukcesu, ale zdecydowanie Was do niego przybliży. A zatem, do dzieła! :-)

Na podstawie: http://www.forbes.com/sites/shenegotiates/2012/06/05/5-ways-to-avoid-becoming-a-career-mannequin/