Lipiec i sierpień to długo wyczekiwany czas urlopów. Niestety nie wszyscy mogą w pełni oddać się wypoczynkowi – wiele osób stoi przed dylematem: albo będą odbierać służbowe maile na plaży czy na górskich szczytach, albo muszą przygotować się na przepełnioną skrzynkę mailową, która zaatakuje ich pierwszego dnia po powrocie z wakacji. Ciekawy sposób wsparcia urlopowiczów stosuje niemiecki producent samochodów, Daimler, który umożliwia swoim pracownikom skorzystanie z opcji „mail na wakacjach”.

Dla stu tysięcy pracowników niemieckiego koncernu, tegoroczny letni urlop jest prawdziwym odpoczynkiem od pracy. Dzięki pomysłowości pracodawcy, pracownicy mogą skorzystać z funkcji „mail na wakacjach”, która powoduje, że wszystkie wiadomości przesyłane podczas ich nieobecności na ich służbową skrzynkę są kasowane. Dzięki temu nie ani muszą sprawdzać swojej poczty, ani obawiać się trudności z przebrnięciem przez nieodczytane maile po powrocie do pracy. Wilfried Porth, dyrektor ds. kadrowych, wyjaśnia, że w ten sposób spółka gwarantuje swoim pracownikom komfort w czasie urlopu. Oczywiście program „mail na wakacjach” działa bez szkody dla petentów, którzy otrzymują informację o możliwości alternatywnego kontaktu.

Daimler zaczął rozwijać program w zeszłym roku, kiedy to przeprowadzono pierwsze próby, czy aby „mail na wakacjach” nie zakłóci funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ciekawe, że Daimler nie jest jedyną niemiecką spółką, która interesuje się wypoczynkiem swoich pracowników. Od 2011 roku Volkswagen podejmuje podobną inicjatywę wobec wybranych pracowników, których skrzynki są zablokowane podczas ich nieobecności. Od służbowych wiadomości mogą odpocząć także zatrudnieni przez Deutsche Telekom czy Henkela.

Ksenia Zheltoukhova z brytyjskiego Chartered Institute of Personnel and Development podkreśla, że zarówno ustawodawcy, jak i pracodawcy powinni dołożyć wszelkich starań, by w czasie urlopu pracownicy byli wolni od wszelkich obowiązków służbowych. Równocześnie Zheltoukhova zwraca uwagę, że nie we wszystkich branżach możliwe jest uwolnienie pracowników od służbowych maili, a niektóre zawody wymagają ciągłego kontaktu z klientem.