24 października minęło dokładnie 10 lat od ostatniego lotu jednego z najsłynniejszych samolotów pasażerskich świata‒naddźwiękowego Concorde. Z tej okazji dziennikarze BBC przygotowali reportaż w którym pokusili się o znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy Concorde jeszcze kiedykolwiek poleci?

Jak wiadomo, początki projektu Concorde sięgają lat 60‒tych ubiegłego wielu, kiedy to Francuzi wspólnie z Brytyjczykami postanowili zbudować pierwszy w historii ponaddźwiękowy samolot pasażerski. Efektem było powstanie Concorde, konstrukcji która wyprzedzała swoją epokę. Dziennikarze BBC przytaczają tutaj wypowiedź jednego z byłych pilotów tej maszyny Jocka Lowe, który posiada najdłuższy staż w pilotowaniu Concorde. Lowe mówi cyt. „Concorde był lepszy i nowocześniejszy niż większość współczesnych mu maszyn wojskowych, a jego rozwiązania techniczne wyprzedzały o lata swoją epokę. Jak bardzo nowatorska była to maszyna niech świadczy fakt, że do dziś nie zbudowano drugiego ponaddźwiękowego samolotu pasażerskiego”. Dziennikarze BBC przypominają w tym miejscu mało znany fakt, który również świadczy o wyjątkowości tej konstrukcji‒okazuje się że stowarzyszenie zrzeszające byłych pilotów Concorde liczy mniej członków niż amerykańskie stowarzyszenie kosmonautów. Dlaczego w takim razie, pomimo swojej wyjątkowości, Concorde już nie lata?

Jak mówi Ben Lorde z organizacji Save Concorde Group (SCG) cyt. „uziemienie Concorde to była decyzja czysto polityczna motywowana wyimaginowanymi względami. Rzekoma nierentowność tych maszyn oraz duży poziom hałasu i mało ekologiczne parametry zużycia paliwa posłużyły jako pretekst do przedwczesnego zakończenia ery Concorde”. Lorde przekonuje, że według danych uzyskanych od British Airways na przestrzeni tych wszystkich lat kiedy linie te wykorzystywały Concorde, zarobił on około 500 milionów funtów i nadal zarabiałby pieniądze, gdyby nie decyzja o jego wycofaniu.

Przysłowiowym „gwoździem do trumny” Concorde była pamiętna katastrofa pod Paryżem w 2000 roku. Od tego czasu zawieszono regularne loty tych maszyn, a w końcu definitywnie je wycofano, właśnie ze względu na rzekomą nieopłacalność i zbyt duże zanieczyszczenie środowiska. Miłośnicy Concorde ciągle jednak podejmują próby wywarcia presji na British Airways, aby przywrócić ten samolot do służby. Brytyjskie linie lotnicze, które są właścicielem ośmiu sztuk Concorde, odpowiadają jednak niezmiennie” Nie ma takiej możliwości.