Steam to platforma umożliwiająca zakup gier na komputery działające pod systemem Windows, Mac i Linux. Operator platformy, producent gier Valve zapowiedziało uruchomienie własnego systemu operacyjnego na urządzenia PC, który będzie zoptymalizowany pod kątem wydajności gier. 

Valve jest producentem gier komputerowych, znanym przede wszystkim z serii Half Life. Od 2003 r. prowadzi sklep on-line z grami komputerowymi, w którym z czasem pojawiły się gry innych wydawnictw oraz opcje umożliwiające utrzymywanie kontaktów między graczami. W sklepie można kupić gry w formie elektronicznej na platformy Windows oraz Mac OS, a od lutego bieżącego roku również na Linuksa. Jak się okazuję nie jest to przypadkowe – wczoraj Valve ogłosiło budowę systemu operacyjnego opartego na Linuksie, który będzie zoptymalizowany pod kątem grafiki umożliwiającej maksimum wrażeń z gier komputerowych.

Plan ten jest wymierzony przede wszystkim w segment konsol, które dominują na rynku rozrywki komputerowej ze względu na prostotę obsługi i większą wydajność graficzną. Pecety jako urządzenia wielozadaniowe odgrywały na rynku gier istotną, acz drugoplanową rolę. Steam OS ma to ambicję to zmienić. Instalacja systemu operacyjnego będzie możliwa w trybie otwartym – każdy producent będzie mógł wykorzystać kod i wyposażyć swój komputer w system wyprodukowany przez Valve. Otwarta będzie również możliwość modyfikacji systemu. Dodatkowo Valve gwarantuje wsteczną zgodność systemu ze wcześniej zakupionymi grami. Informacje o zakupach gier już teraz przechowywane są w chmurze, więc klienci otrzymają możliwość korzystania z wcześniej zakupionych tytułów na nowych urządzeniach z systemem Steam.

Ciągle aktualne są też zapowiedzi powstania Steam-Boxa, czyli konsoli obsługującej tytuły zakupione w sklepie Steam. W świetle informacji o Steam OS, najprawdopodobniej Steam-Boxem okaże się brandowany przez Valve pecet wyposażony w odpowiednie podzespoły graficzne oraz nowy system operacyjny. Na stronie na której ogłoszono plany nowego systemu operacyjnego znajduje się zegar, który odmierza czas do publikacji kolejnej ważnej informacji. Niewykluczone, że już za 24 godziny swoją premierę będzie miała hybryda peceta i konsoli pod marką Steam.

Rynek gier według różnych szacunków jest wart ok. 70 mld dolarów i utrzymuje trend rosnący. Gry na konsole odpowiadały za większość sprzedaży.